Avada Car Dealer News

Als je een motor wilt importeren uit het buitenland, moet je op een aantal zaken letten. Het is belangrijk dat je een goede keuze maakt en dat je de juiste stappen volgt om de motor naar Nederland te brengen. In dit blogbericht geven we je een aantal tips en adviezen om je te helpen bij het importeren van een motor.

De staat en de historie van de motor
Een van de eerste dingen waar je op moet letten bij het importeren van een motor, is de staat en de historie van de motor. Je wilt natuurlijk geen miskoop doen of voor onaangename verrassingen komen te staan. Daarom is het verstandig om de volgende punten te controleren:

  • Het onderhoudsboekje. Hierin kun je zien of de motor goed is onderhouden en of er regelmatig servicebeurten zijn uitgevoerd. Ook kun je zien of er onderdelen zijn vervangen of gerepareerd.

  • De kilometerstand. Dit geeft je een indicatie van hoeveel de motor die je wil gaan importeren is gebruikt en hoeveel slijtage er is opgetreden. Een lage kilometerstand betekent niet altijd dat de motor in goede staat is, want er kan ook sprake zijn van fraude of manipulatie. Controleer daarom altijd of de kilometerstand overeenkomt met het onderhoudsboekje en de factuur.

  • De schadehistorie. Vraag na of de motor ooit schade heeft gehad en zo ja, hoe deze is hersteld. Bekijk ook of er zichtbare sporen zijn van schade, zoals krassen, deuken, roest of scheuren. Let ook op eventuele kleurverschillen of afwijkende onderdelen.

  • De garantie en de keuringen. Informeer of er nog garantie is op de motor en zo ja, hoe lang deze nog geldig is en onder welke voorwaarden. Vraag ook naar de keuringen die de motor heeft ondergaan, zoals de APK (algemene periodieke keuring) of de TÜV (technische überwachung) in Duitsland. Deze keuringen geven aan of de motor voldoet aan de wettelijke eisen op het gebied van veiligheid en milieu.

  • De diefstal- en vermissingsstatus. Controleer of de motor niet gestolen is of als vermist is opgegeven. Dit kun je doen door het chassisnummer (VIN) te vergelijken met het kentekenbewijs en het conformiteitsattest (COC). Je kunt ook online een kentekencheck doen om te zien of er meldingen zijn over de motor.


De specificaties en de documenten van de motor
Een ander belangrijk aspect waar je op moet letten bij het importeren van een motor, zijn de specificaties en de documenten van de motor. Je wilt natuurlijk dat de motor aan jouw wensen voldoet en dat je geen problemen krijgt bij het invoeren in Nederland. Daarom is het raadzaam om de volgende zaken te controleren:

  • De technische eisen. Zorg ervoor dat de motor voldoet aan de technische eisen die gelden in Nederland, zoals de emissienormen, de verlichting en de geluidsniveaus. Sommige landen hebben andere of strengere eisen dan Nederland, waardoor je mogelijk aanpassingen moet doen aan de motor voordat je deze kunt invoeren. Je kunt dit nagaan door het conformiteitsattest (COC) te raadplegen, waarin alle technische gegevens van de motor staan vermeld.

  • Het Certificaat Van Overeenstemming (COV of COC) is een document dat aangeeft dat de motor voldoet aan de Europese normen voor veiligheid en milieu. Het COC (Certificate of conformity) wordt afgegeven door de fabrikant of de importeur van de motor. Niet alle motoren hebben een COC, maar als je er een hebt, kan het je veel tijd en geld besparen bij het invoeren van de motor in Nederland. Met een COC hoef je namelijk geen individuele keuring te laten uitvoeren door de RDW en betaal je minder BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). In Duitsland heet dit ook wel “EWG- Übereinstimmingsbescheinigung”.

  • Zulassungsbescheinigung Teil 1 (Fahrzeugschein): Bevat cruciale voertuiggegevens zoals chassisnummer, merk, type, motorvermogen, gewicht, en CO2-uitstoot.

  • Zulassungsbescheinigung Teil 2 (Fahrzeugbrief):Het grote deel van de Duitse papieren, bevat gegevens van tenaamstelling en beknopte voertuiggegevens. Controleer of de verkoper de huidige eigenaar is op dit deel van de papieren. Vergelijk het chassisnummer op deel 1, deel 2 en het CVO met het daadwerkelijke chassisnummer van het voertuig.

Handige toevoegingen:

  • Duitse APK Papieren: Een nieuwe Duitse APK keuring kan vaak worden bedongen bij onderhandelingen, biedt zekerheid over de technische staat van de auto.

  • Koopovereenkomst: Essentieel bij aankoop; bevat details zoals verkoper- en kopergegevens, autodetails, garantie, kilometerstand, eventuele gebreken, prijs.

  • Factuur: Altijd handig voor administratie en latere verkoop.

Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen:

1. Papieren op je naam handig, maar niet verplicht:
Het is mogelijk om de papieren op je naam te zetten in Duitsland. Hiervoor kun je terecht bij het dichtstbijzijnde Strassenverkehrsatm. Hoewel het niet verplicht is om de Duitse papieren op je naam te zetten, kan het verstandig zijn. Bij het RDW zal er niet om worden gevraagd, maar het invullen van een koopovereenkomst met de verkoper is aan te raden.

2. Afmelden door Verkoper:
Voor het gemak van de verkoper kan het raadzaam zijn dat deze zijn auto afmeldt voordat je hem naar Nederland meeneemt. Hoewel het voor jou geen directe noodzaak is als de verkoper dit niet doet.

3. Afhandeling bij gesloten Strassenverkehrsatm:
Als je de auto in het weekend koopt en het Strassenverkehrsatm gesloten is, is dat geen probleem. Je kunt later een kopie van het Nederlands kenteken en de door het RDW afgestempelde Duitse papieren naar de verkoper sturen.

4. Geen CVO of ontbrekende CO2 Uitstoot Op Deel 1:
Als er geen CO2-uitstoot op de Duitse autopapieren staat, kan dit een uitdaging zijn. Voor auto’s van voor 2007 is dit meestal geen probleem. De co2 uitstoot is dan namelijk niet direct van invloed op de BPM. Voor auto’s van 2007 of nieuwer is het essentieel om te controleren of er een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) bij de auto is. Als er geen CVO bij de auto is of als de uitstoot ontbreekt is het raadzaam om dit eerst op te vragen bij de importeur. Het RDW zal anders de CO2-uitstoot berekenen aan de hand van een formule, wat meestal nadelig is.

Laat Een Reactie Achter