Avada Car Dealer News

Als je een motor wilt importeren uit een ander land binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA), moet je rekening houden met een aantal kosten. De belangrijkste kostenposten zijn:

  • De aankoopprijs van de motor

  • De transportkosten naar Nederland

  • De invoerkosten bij de RDW en de Belastingdienst (waaronder BPM)

  • De verzekering en de kentekenplaat

  • De btw (belasting over de toegevoegde waarde) die je moet betalen als de motor jonger is dan 6 maanden of minder dan 6000 km heeft gereden


De aankoopprijs van de motor hangt af van het merk, het model, het bouwjaar, de kilometerstand en de staat van de motor. Je kunt online zoeken naar vergelijkbare motoren in Nederland en in het land van herkomst om een idee te krijgen van de prijsverschillen. Let op dat je de prijzen inclusief btw vergelijkt, want sommige landen vermelden de prijzen exclusief btw.

De transportkosten naar Nederland zijn afhankelijk van de afstand, de wijze van vervoer en de eventuele tussenstops. Je kunt ervoor kiezen om zelf de motor te rijden of te vervoeren met een aanhanger of een busje, of om een transportbedrijf in te schakelen. Als je zelf gaat rijden, heb je een tijdelijk kenteken nodig in het land van herkomst en een verzekering die geldig is in alle landen waar je doorheen rijdt. Als je een transportbedrijf gebruikt, moet je afspraken maken over de leveringstermijn, de verzekeringsdekking en de aansprakelijkheid bij schade.

De invoerkosten bij de RDW en de Belastingdienst bestaan uit:

  • De keuringskosten bij de RDW: dit zijn de kosten voor het controleren van de identiteit en de technische staat van de motor. De keuringskosten bedragen circa € 55,00 voor een motor met een Europese typegoedkeuring.

  • De legeskosten bij de RDW: dit zijn de kosten voor het aanvragen van een Nederlands kentekenbewijs. De legeskosten bedragen circa € 45,00 voor een motor.

  • De tenaamstellingskosten bij de RDW: dit zijn de kosten voor het op naam zetten van het kentekenbewijs. De tenaamstellingskosten bedragen circa € 12,00 voor een motor.
  • De bpm bij de Belastingdienst: dit is de belasting die je moet betalen over de waarde van de motor. De bpm wordt berekend op basis van de leeftijd, het vermogen, de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van de motor. Hoe ouder en zuiniger de motor is, hoe minder bpm je hoeft te betalen. Je kunt zelf een bpm-aangifte doen of gebruikmaken van een erkend taxateur of importeur.

Direct weten wat je te wachten staat?

De verzekering en de kentekenplaat zijn de laatste kosten die je moet maken voordat je met je geïmporteerde motor mag rijden in Nederland. Je moet minimaal een WA-verzekering afsluiten die voldoet aan de Nederlandse wetgeving. De premie hangt af van je leeftijd, je schadevrije jaren, je woonplaats en het type motor dat je hebt. Je kunt online verschillende verzekeraars vergelijken om de beste deal te vinden. De kentekenplaat kun je bestellen bij een erkende kentekenplaatfabrikant nadat je het kentekenbewijs hebt ontvangen. De kosten voor een kentekenplaat bedragen ongeveer € 15,00.

Om te berekenen hoeveel btw je moet betalen, kun je het volgende doen:

– Als de motor uit een EU-land komt, hoef je geen btw te betalen als de motor al eerder op kenteken is gezet in dat land en als je een factuur hebt waarop de btw is vermeld.

– Als de motor uit een niet-EU-land komt, of als de motor nog niet eerder op kenteken is gezet, of als je geen factuur hebt met btw, dan moet je 21% btw betalen over de aankoopprijs plus eventuele transportkosten.

Laat Een Reactie Achter